diumenge, 16 de novembre del 2008

3. Seguiment i evolució de la Webquest

La webquest que he elaborat conjuntament amb la Mercè Crusats porta per títol “Som peces d’un mateix puzle”.

En aquesta webquest proposem tres objectius didàctics als alumnes als quals va adreçada:

  • En primer lloc, volem demostrar que som com som actualment per una barreja d’influències de pobles molt diversos que han format part de la nostra història i ara formen part de la nostra identitat com a societat.

  • En segon lloc, veurem que, dia a dia, continuem construint aquesta identitat intercultural amb la convivència amb persones de procedències molt diverses: com influeixen en la nostra manera de ser i viure els trets característics de la diversitat de cultures diferents que conviuen en un mateix lloc.

  • Finalment, però no menys important, veurem que a partir del coneixement i estimació de les pròpies arrels, podem incorporar i valorar nous costums.

Aparentment ens ha estat fàcil plasmar els conceptes tèorics treballats en els mòduls i altres documents de l’assignatura en aquesta proposta didàctica. Penso que en les activitats que proposem als alumnes treballaran continguts relacionats estretament amb conceptes com ara: universalisme i particularisme, comparació de cultures i diversitat cultural, relativisme cultural, conflictes de poder, entre d’altres.

Sense voler ser ambicioses, penso que la proposta didàctica que hem elaborat amb la Mercè, pretén arribar a un nivell alt o de transformació cultural en el que la interculturalitat és entesa com un valor essencial per a la societat. Començant el camí en un nivell bàsic o d’intercanvi de coneixement sobre les diverses cultures en joc, volem arribar a la creació de llenguatges culturals nous. Pretenem arribar a models d’interacció on es puguin crear nous patrons i codis culturals, producte de la fusió d’elements dels grups culturals en joc.

Tot plegat, amb les TIC com a mitjanceres d’aquest procés, a través d’una eina com és la webquest que facilita l’aprenentatge i el treball cooperatiu, la tutoria entre iguals, la competència bàsica d’aprendre a aprendre, la competència tecnològica,… A través de la webquest podem utilitzar Internet per aprendre a informar-nos, no únicament com a consumidors d’informació, sinó sent capaços d’interpretar els fets de manera reflexiva.

Als mestres i professors, les webquest ens permeten aprofitar les grans possibilitats educatives i socials que ofereixen per ensenyar i entrenar competències personals i socials de molta utilitat per als nens i joves d’acord amb el seu contingut. En aquest sentit, a la Mercè i a mi, ens ha estat de gran utilitat el material per a docents que hem trobat en aquest enllaç: Articles i entrevistes, recollits per Carme Barba a la seva web De mestr@ a mestre/a. Us recomano la lectura d'alguns d'ells!

Respecte al treball en grup, ens ha estat fàcil organitzar-nos i posar-nos d’acord. A partir d’una primera pluja d’idees via correu electrònic vam acordar els aspectes clau que volíem treballar en la webquest; vam elaborar un document de word que ens va servir de columna vertebral del nostre treball. Durant els primers dies vam anar enriquint aquest document amb les aportacions que cadascuna de nosaltres anava treballant. Vam fer una breu trobada presencial per acabar de consensuar alguns aspectes i posteriorment vam acabar de fer tot el treball telemàticament. No hem tingut grans dificultats tècniques; ens ha anat molt bé tenir ja tot el material a punt en format Word abans de posar-nos a passar-ho a l’entorn phpWebquest. Hem procurat mantenir el contacte diari per anar solucionant tots els dubtes que podien anar sorgint.